Salgstallene taler deres
tydelige sprog: Flere end 1,2 millioner Mazda MX-5
er blevet solgt på verdensplan siden introduktionen.
Den næsten kult-agtige kompakte sportsvogn, bygget
på ægte sportsvognspræmisser, lever oven i købet i
bedste velgående og er i stadig udvikling, omend det
ofte er detaljerne, der rettes til for at gøre
model-serierne eller måske rettere varianterne lidt
forskellige.
Når man køber en Mazda MX-5
er det ligesom med klassiske biler. Man behøver ikke
være bilnørd, for at fryde sig oven en køretur med
vind om ørene og nærkontakt med kørebanen. Men det
gør på ingen måde noget at være det. For er det ikke
herligt i en verden fyldt med uro og internationale
stridigheder, at kunne glæde sig over detaljer som
fx de fine røde Brembo-bremser, der kan skimtes bag
BBS alu-hjulene. Og dele erfaringer og oplevelser
med andre MX-5 ejere, brugere, samlere eller for den
sags skyld mennesker, der blot drømmer om engang at
opleve den lille roadster.
Ubeskrivelig køreoplevelse
Intet under, at Mazda MX-5
har opnået kult-status. Den er en levende legende,
så levende som nu en bil kan være. Men ret beset
føles den meget levende, når man smutter lidt
hurtigt omkring et gadehjørne eller oplever, hvordan
den klæber til asfalten på snoede landeveje.
Egentlig er fart ikke et kardinalpunkt, for det har
lovgiverne alligevel sat en begrænsning på de fleste
steder. Men køreoplevelsen er unik, den er næsten
ubeskrivelig, præcis som mange af de største glæder,
man kan opnå her i livet.
Mazda MX-5 er lig med
oplevelser. For plads er der ikke meget af. Ikke
desto mindre oplever man naturligt nok især i
sommerperioden både danske og udenlandske turister
på langtur, måske med en bagagebærer på bagklappen
eller simpelthen bare en tandbørste i inderlommen.
Heldigvis er den moderne verden parat til at tage
imod enhver slags rejsende, når man måtte have brug
for et sted at sove.
Prissat med fornuften i
behold
Og så har man også lettere
ved at løfte betalingen for oplevelsen, for den
billigste Mazda MX-5 koster fortsat ingen herregård.
295.000 kroner for en spritny roadster, godt nok med
den lille 132 hestes motor, men den rækker for
rigtig mange mennesker, hvor oplevelsen ikke er
begrænset til, hvor hurtigt man kan nå 100 km/t.
Men indrømmet,
omdrejningspunktet for den aktuelle genoplevelse af
Mazdas kultbil, altså denne prøvekørsel, er noget
hurtigere. Den har i hvert fald potentialet til det.
Den er i bund og grund ikke meget forskellig fra
vores seneste møde med den vævre lille sag, det var
100 års jubilæums versionen vi kørte tilbage i 2021.
Nu handlede det om Homura udgaven, hvor prisen er
eksakt den samme som i 2021: 415.100 kroner (så,
nej, undskyld, ikke helt den samme – listeprisen er
100 kroner højere her to år senere, men det kan man
vel handle sig fra…).
Masser af oplevelse for
pengene
Et faktum er det i hvert
fald, at man uanset modelvalg får masser af valuta
(læs: oplevelse) for pengene. Og uden at have dyrket
brugtvognsmarkedet er det vores gæt, at MX-5 også
holder prisen ganske godt, men det må andre kloge
sig på. Erfaringer er der i hvert fald rigeligt af,
for den første MX-5 så dagens lys i 1989. OK, det
fortæller også lidt om salgstallene, men ret beset:
1,2 millioner solgte fabriksnye eksemplarer af en
bil, som kun kan bruges til nydelse og beskeden
persontransport, ret imponerende.
Mazda MX-5 er virkelig i
fortsat udvikling, for fabrikken foretager til
stadighed småforbedringer. Én ting er de førnævnte
Brembo bremser med 280 mm skiver både for og bag
(ventilerede fortil og massive bag), men en version
som MX-5 Homura har også Matrix LED lygter, Bose
lydanlæg med 9 højtalere og Recaro sportssæder i
læder og Alkantara – som det er en god idé at
prøvesidde, inden man i en eller anden euforisk
tilstand blot skriver under på slutsedlen uden at
have prøvesiddet bilen (man skal nemlig ikke have et
alt for bredt bagparti, hvis man skal føle sig til
rette).
Samme bagagerumsplads med
og uden
Og a-pro-pos bagparti:
Egentlig er det befriende, at man ikke skal
om-rokkere indholdet i bagagerummet, blot fordi man
vil køre med kalechen nede. Der er 130 liter derude
bagtil, med og uden kaleche. Det rækker til en
kabinekuffert, måske to af de mindre slags, plus et
par småtasker eller personlige genstande, for nu at
blive i luftfarts-terminologien (og så kan man jo
trods alt også bruge pladsen bag bagsæderne, når
kalechen er i brug).
Men siden er man da også på
det nærmeste flyvende. Samme motor som i
jubilæums-versionen, dvs. ganske kort: 2-liters
benzinmotor, ingen turbolader, som giver et rart
konstant accelerationstræk, op til 184 hestekræfter
og så kan den nå de 100 km/t på 6,5 sekunder, hvis
man vil. Gennem kurverne er man hjulpet af kraftige
støddæmpertårn-stivere.
Anti-kritiske bemærkninger
Og for så lige at være rustet
imod kritiske bemærkninger af miljøaktivistisk
karakter: Den lille bil vejer ikke i nærheden af
det, en elbil naturligt mønstrer af kg. Med blot
1025 kg vejer en MX-5 2,0, oven i købet inklusive
fører, kun omkring det halve af fx en Tesla, for nu
at nævne et bilmærke i nogenlunde samme prisklasse,
der med en god portion afgiftsrabat fører sig frem
for tiden. 14,5 km/l er det officielle WLTP-måltal,
men det omhandler jo alene energiforbruget ved
kørsel i bilen.
Som bekendt er der ikke
mindst et ret stort energiforbrug forbundet med
produktionen af en bil, og da en MX-5 ville koste
langt under det halve, hvis den også opnåede
afgiftsrabat, er det næppe helt virkelighedsfjernt
at forestille sig, at fremstillingen af den lille
roadster er noget billigere og mindre energitung end
fremstillingen af moderne elbiler. Hvilket køretøj,
der så giver størst værdi for den enkelte bruger, er
helt individuelt. For selvom danskere ofte udråbes
til verdens lykkeligste folkeslag, har vi endnu ikke
set et brugbart værdimål på lykken som bilejer
endsige på den fryd, der er forbundet med at cruise
ud ad landevejen med kalechen nede på en varm
sommerdag.
Og for resten, MX-5 findes
også med fast tag, den hedder RF, men den er der
ikke mange der køber. Blot lige en lille
slutbemærkning…
|